علم و ذکر
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه
سفره دار: رسول خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم
* در محضر میزبان:
«حب من و اهل بیت من در هفت جایگاه که بشدت هراسناک می باشند، سودمند است: در لحظه مرگ و در داخل قبر و در حشر و نشر و بهنگام (دادن) نامه اعمال و در زمان محاسبه اعمال و در موقف سنجش اعمال و در (گذر) از پل صراط.»(1)
-- علم و ذکر --
دوران انتظار، دوران هجوم فتنه ها و مشکلات و گرفتاری ها است. آن چه باعث آرامش قلبی و قدرت روحی شیعه ی منتظر می شود و وی را از غفلت و زینت و وسوسه، نجات می دهد، همین ذکر و هوشیاری است.
اساساً، آدمیّت آدمی، در گروِ دو دستاورد بزرگ، یعنی علم و ذکر است. با علم، از جهل ها آزاد میشویم و با ذکر، از غفلتها. انسان، در یک مرحله، جاهل است و در این مرحله، محتاج دانستن است. پس باید به دنبال اش برود، در هر کجا باشد.
از طرفی، تأکید فراوان برفراگیری علم و دانش، اهمّیّت آن را دو چندان میکند، ولی باید توجّه داشت که دانستن، شرط لازم برای موفّقیّت و سعادت آدمی است، امّا شرط کافی برای این مهم نیست؛ چون، پس از یافتن و فهمیدن، خطر دیگری بر سر راه است و آن، در غفلت و بی خبری به سر بردن است. در این مرحله، علم، کارساز نیست، بلکه ذکر و تذکّر، کارساز است و چاره ی درد.
مؤمنِ منتظر نیز از این امر، مستثنا نیست؛ چرا که فتنه ها و جلوه ها و وسوسه ها و زینتها (2) در دنیا وجود دارند و در دوران غیبت، شدیدتر هم شده اند و طبیعی است که هر کدام از اینها، دل را می لرزاند و غفلت ایجاد میکند، بنابراین، شیعه ی منتظر با ذکر و هوشیاری، باید اُنس گیرد و از این «قوّت روح» و «کلید حیات قلب» و «نور و شفای دل»(3) مدد جوید.
راستی، عجب حکمتی دارد آفرینش و خدا، چه زیبا انسان را تربیّت میکند! در دل، هجوم زینتها و جلوه ها و دنیازدگی ها، ذکر و یادآوری نورانیّت و هوشیاری و حلاوت و شیرینی عبادت و خود باوری را به انسان منتظر هدیه میکند و این، نتیجه ی آمادگی و انتظاری است که وی حاصل کرده است.
آیت الله بهجت رحمة الله علیه :
«ذکرُالله که حدی ندارد، اعم از ذکر قلبی و لسانی، بلکه اعم از ذکر بدنی است. چون تمام طاعات و همه آنچه مرضی خداست، ذکرالله است.»(4)
کاروانیانی که یوسف را یافتند، او را به بهای اندکی فروختند؛ زیرا از ارزش آن درّ یگانه، آگاهی نداشتند.
و شروه بثمن بخس دراهم معدود وکانوا فیه من الزاهدین.(5)
و (سرانجام) او را به بهای اندکی - چند درهم - فروختند و نسبت به (فروختن) او بی رغبت بودند.
برخی شیعیان نیز به دلیل نا آگاهی از مقام و منزلت حضرت مهدی (عج) و از سر هواپرستی و دنیاخواهی، افتخار محبت و خدمت به آستان او را، به بهای اندکی فروخته و رشته ی پیوند خود را گسسته اند. تاریخ، نمونه های فراوانی از این مردمان را به یاد دارد. برای مثال، از ابوطاهر محمّد بن علی بن بلال میتوان نام برد. وی به طمع اموالی که از حضرت مهدی (عج) نزد او بود، آن را به محمّد بن عثمان عمری - سفیر دوم - نسپرد و ادعا کرد که خود وکیل حضرت مهدی (عج) است. حضرت مهدی (عج) نیز توقیعی در لعن او صادر کرد.(6)
دشمنان کینه توز شیعه، عقده های سقیفه را نه تنها در سخن، بلکه با تعرض به جان و مال و آبروی شیعیان خالی میکنند. از شر این دشمنان تشیع که در واقع دشمنان آل محمد علیهالسلام اند دست دعا به درگاه خدا بلند میکنیم:
اللَّهُمَّ أَرِنی فی عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ ما یَحْذَرُونَ...
خدایا درباره دشمنان آل محمد علیه السلام آنچه را می ترسند به من نشان ده. خدایا آرزوی دولت کریمه حضرت مهدی علیه السلام را دارم که در آن نفاق و اهل آن ذلیل می شوند. خدایا به عزت او ما را بر دشمنانت و دشمنانمان غالب فرما.
خدایا بخاطر امام زمان عجل الله تعالی فرجه و سلام الله علیه شر هر اذیت کننده و هر طغیانگر و متجاوز و هر دشمنی را از ما کفایت فرما.
- همخوانی زیبا «ای جان جانانم پریشانم ز دو دیده همی خون افشانم ای یار پنهانم سروجانم به فدای تو ای جان بی جانم»
فرمت: MP3
زمان: 4 دقیقه
حجم: 942 کیلوبایت
پی نوشت ها:
1. خصال شیخ صدوق،ج2،ص12 ـ بحارالانوار،ج27،ص158
2. سوره مبارکه حدید، آیه 20: اعْلَمُواْ أَنَّمَا الحْیَوةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لَهوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرُ بَیْنَکُمْ وَ تَکاَثُرٌ فىِ الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَاد » بدانید که زندگى دنیا، در حقیقت، بازى و سرگرمى و آرایش و فخرفروشىِ شما به یکدیگر و فزونجویى در اموال و فرزندان است.
3. میزان الحکمة،ج3،ص417و418. در روایت از ذکر به قوت روح و کلید و حیات قلب و نور و شفای دل تعبیر شده است.
4. جرعه وصال،ص11
5. سوره مبارکه یوسف،آیه20
6. غیبة الطوسی،ص400