خوش بحال پولدارا !
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : یکشنبه
سفره داران: امیرمؤمنان امام علی و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیهما
* در محضر میزبان:
امام علی سلام الله علیه:
«... ای افسوس از رفتار شیعیان ما، پس از امروز که اینگونه با هم دوستند و نزدیکند، چگونه پس از من بعضشان برخی دیگر را خوار می سازند و برخی برخی دیگر را می کشد... هر دسته و گروه از ایشان به شاخه ای در می آویزد، و به هر سوی که آن شاخه خم شد او نیز خم می شود...»(1)
-- خوش بحال پولدارا ! --
خوش به حال پولدارها، البته نه بخاطر این که هر کاری دلشان بخواهد میکنند، بلکه از آن جهت که حافظ میگفت:
تو را که هر چه مراد است در جهان داری // چه غم ز حال ضعیفان ناتوان داری
یعنی خوشا به حالتان. چون حالتان همیشه خوب است. چرا خوب نباشد؟ چون پول دارید و به قول تهرانیها راه به راه خود را چکاب میکنید، و قبل از آنکه کوچکترین میکروبی بخواهد به زندگی بزرگ شما دستبرد بزند او را شناسایی کرده و با دست مأموران بهداشت جهانی، دمار از دار و ندارش درمیآورید.
اما، ضعیفان بی نوا چطور؟ از بیماری خود وقتی با خبر میشویم که پول کندن قبرمان را با صورت حساب بیمارستان یکجا از اموالمان بر میدارند.
درست به همین دلیل امام کاظم علیه السلام میفرمود: «کسی که هر روز اعمال خود را محاسبه نکند از ما نیست». یعنی ما اهل بیت، انسانهای پاک و پاکدامنی هستیم و اگر کسی بخواهد به ما پیوند بخورد باید مثل ما پاک و سالم باشد و اگر هم لغزش و خطایی در زندگیش پیدا شد با چکاب هر روزه آن را بشناسد و با آب توبه و خاک سجده بشوید و میکروب زدایی کند. به قاعده پیوند شاخهای به درختیکه به شرطی آن پیوند میگیرد که شاخه از جنس همان درخت باشد و بین آن شاخه و درخت سنخیت باشد. تا دیر نشده این را هم بگویم که همه ما ایرانیان پاکیزه دل و پاک نهاد اول سال و لحظه تحویل گرفتن سال نو از خداوند، حال خواستیم نه مال: حول حالنا الی احسن الحال. یعنی بسیاری از چیزهای خوب را فقط میتوان با داشتن یک حال خوب بدست آورد. کم نیستند آدمهایی که مال فراوانی دارند اما حال زندگیشان خراب است. بقول سهراب سپهری اگر مثل انار دانه شده، دانههای دل این مردم را بتوانی ببینی، انگشت به دهان میمانی، چون کمتر دانه سالمی خواهی یافت متوجه میشوی که دل زردشان را با سرخاب پولشان سرخ و سرحال نشان میدهند، احتمالا مولوی هم چهارشنبه سوری میگرفت اما نه به آتش بلکه به آفریننده آتش میگفت.
روی کسی سرخ نشد بی مدد لعل لبت // بی تو اگر سرخ بود از اثر غازه (2) شود
چه خاطره تلخی بود زندگی خانمی که به من نوشته بود ای کاش بجای این خانه بزرگ و زیبا در شمال تهران، آپارتمان کوچکی در جنوب شهر میداشتیم ولی در عوض، شوهرم با من و بچهها مهربان بود و با تمام شدن کار و بسته شدن بازار به خانه بر میگشت و بجای تقسیم شادیهایش با دوستان و همکاران، نگرانی را از جمع خانواده منها میکرد. و در عوض اینکه نیمه شبها با دسته های اسکناس تا نخورده به خانه بیاید دستهایش پر از دسته گلهای مهربانی و محبت میبود
دست آخر اینکه یادمان باشد چکاب مانند نقاشی و خیاطی است که الگو میخواهد یعنی باید نمونه و الگویی باشد که از روی دست او نمونهبرداری کرد و الگو گرفت.
چه نمونهای بالاتر از زندگی پاک حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیها السلام که در عوض اینکه روضه پهلوی شکسته آن بانو را که حتی جراحتش را نشان حضرت علی علیه السلام هم نداد بخوانیم و فقط اشکی بریزیم یاد بگیریم که چگونه میتوان سخت ترین رنجها و دردها را به تنهایی تحمل کرد و به نزدیکترین عزیزان هم نگفت.(3)
امام خمینی قدس سره:
یکی از ذمائم اخلاق، که از اسباب هلاکت انسان است و موجب فشار قبر، و انسان را در دو دنیا معذب میدارد، بدخُلقی است؛ که زاییدة غضب و شهوت است. اگر انسان مجاهد، مدتی درصدد برآید که به هنگام پیشآمد ناملایمتی، اگر آتش غضب، شعلهور شد و بنای سوزاندن باطن را گذارد و او را به ناسزا گفتن و بدگویی کردن، دعوت نمود، بر خلاف او اقدام کند و عاقبت بد و نتیجة زشت این خُلق را یاد بیاورد و در عوض، ملایمت به خرج دهد و در باطن، شیطان را لعن کند و از او به خدا پناه ببرد، آن خُلق، به کلی عوض شده و خُلق نیکو در باطن مملکتش منزل میکند.
پناه میبرم به خدای تعالی از غضب؛ که در یک آن، انسان را در دو دنیا هلاک میکند. چه بسا در حالت غضب، قتل نفسی رخ دهد و یا انسان در آن حال، به نوامیس الهیه ناسزا بگوید؛ چنانچه دیدهایم مردم را؛ که در حال غضب، کفر گفتهاند و مرتد شدهاند.
حکما فرمودهاند که «کشتی بی ناخدا که در موجهای سخت دریا گرفتار شود، به نجات نزدیکتر است، از انسان در حال غضب». خدا نکند که حرف بعضی از اهل علم و مدعی مکاشفه، درست باشد؛ که میگویند: «برای من در یکی از مکاشفات، کشف شد که تخاصم اهل نار، مجادلة اهل علم و حدیث است».(4)
در جایی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حضرت فاطمه زهرا علیها السلام را به عنوان الگوی خویش مطرح میفرماید، تکلیف امثال ما در لزوم الگوگیری از آن وجود نورانی مشخص است.
از این رو ابتدا باید ملاحظه کرد این اولین و تنهاترین مدافع ولایت و امامت دارای چه منزلتی است و سیرة عملی آن بزرگوار در مواجهه با حوادث روزگار و مسائل زندگی چه بوده است؛ تا بتوان از آن حضرت در زندگی فردی و اجتماعی خود الگو گرفت.
فضائل حضرت فاطمه علیها السلام
1. بزرگ زنان در جهان
در احادیث فراوان؛ چه در منابع تشیع و چه در اهل سنت (5) و در زیارات ائمه اطهار علیهم السلام، حضرت فاطمه علیها السلام به عنوان سیدة النساء العالمین (سرور زنان عالم) نامیده شده است.
2. حدیث کساء و منزلت حضرت زهرا علیها السلام
فرازهای حدیث شریف کساء (6) عظمت وجودی سرور زنان دو عالم را روشن مینماید.
الف. معرفی اهل بیت علیهم السلام بر محور فاطمه توسط خداوند
آنگاه که خداوند اهل بیت را که در زیر کساء جمع شده بودند برای ملائکه معرفی مینماید میفرماید.
«هم، فَاطِمَة وَ أَبُوهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنَوْهَا؛ آنان، فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش هستند».
ب. حضرت فاطمه علیها السلام خبر دهنده اتفاقات آسمانها
مطلب مهمتر این که اگر کسی متن این حدیث را خوب مشاهده کند، میبیند اتفاقات و گفتگوهایی که در آسمانها میشود، همه از زبان فاطمه علیها السلام نقل شده است. این نشانه احاطة فاطمه علیها السلام به ملکوت آسمانهاست؛ آنجا که میفرماید: «یَا مَلَائِکَتِی وَ یَا سُکَّانَ سَمَاوَاتِی... ؛ خداوند فرمود: ای فرشتگان و ای ساکنان آسمانهایم!» یا آنجا که دارد... «فَقَالَ الْأَمِین جَبْرَائِیل یَا رَب... ؛ جبرئیل گفت: ای خدا!...».
3. همتایی برای امامت
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «لَوْلَاکَ لَمَّا کَانَ لَهَا کُفْوٌ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ» «یا علی! اگر تو نبودی، برای فاطمه علیها السلام همتایی در روی زمین نبود.»(7)
4. لیلة القدر در قرآن
امام صادق علیه السلام فرمود: «.... «لیل» فاطمه علیها السلام است و «قدر» خداوند عزوجل. پس کسی که فاطمه را (به تمام معنا) بشناسد ـ آنچنان که حقش هست ـ لیلة القدر را درک کرده است».(8)
5. الگو و مقتدای امامت
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اقتدوا بالزهراء؛ از زهرا علیها السلام پیروی کنید».(9)
حضرت حجت بن الحسن که خود الگوی جهانیان است، در روایتی حضرت، فاطمه علیها السلام را الگوی خود معرفی میفرمایند: «برای من در (وجود) دختر رسول خدا الگوی نیکویی است».(10)
6. حجت بر حجتهای خدا
امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند: «ما حجت خداوندیم بر خلائق و مادر ما فاطمه علیها السلام حجت خداست بر ما»(11)
رابطة حضرت فاطمه علیها السلام با امام زمانش
1. معرفت به مقام امامت
حضرت علی علیه السلام امام زمان حضرت فاطمه علیها السلام بوده است؛ از این رو حضرت فاطمه علیها السلام در معرفی علی علیه السلام به کسی که زبان سرزنش به علی علیه السلام گشوده بود، فرمودند: «... او امام ربانی و الهی، مرکز توجه همه عارفان و خداپرستان، فرزندی از خاندان پاکان، گوینده بحق، جایگاه اصلی محور امامت و... است».(12)
«پدران این امت، محمد صلی الله علیه و آله وسلم و علی علیه السلام هستند؛ که کجیها را راست و انحرافات را اصلاح مینمایند (اگر مردم اطاعتشان کنند) این دو [حضرت محمد صل الله علیه و آله وسلم و امام علی علیه السلام ] آنان را از عذاب جاویدان نجات میدهند و اگر با ایشان موافق و همراه باشند، نعمتهای پایدار خداوند را ارزانی شان میدارند.»(13)
این معرفت به امام زمان خود، ویژگی حضرت فاطمه علیها السلام است که آگاه به فلسفه امامت و ره آورد آن میباشد؛ از این رو در قسمتی از خطبة خویش در مسجد مدینه، یکی از فلسفههای امامت را خطاب به مهاجران و انصار چنین میفرماید: «خداوند اطاعت و پیروی از ما (اهل بیت) را سبب پایداری امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقهها قرار داده است.»(14)
2. همراه امامت
الف) همراهی به عنوان همسر
دخت گرامی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در تمام لحظات عمر شریف خود در انجام وظایف خانوادگی و تربیتی و فراهم آوردن آسایش و آرامش خانه، کمک و همراه امام علی علیه السلام بود. و کانونی مالامال از محبت و مهربانی برای پرورش فرزندانی چون امام حسن و امام حسین و زینب و امکلثوم علیهم السلام فراهم آورده بود.
ب) همراهی به عنوان مأموم
فاطمه زهرا علیها السلام بعد از ماجرای غصب خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام تا لحظة شهادتش هرگز سکوت نکرد و پا به پای امام خود ـ آنجا که باید از امامت دفاع کند ـ حاضر شد؛ چه آنجا که بر در خانههای مهاجرین وانصار رفت و از آنان یاری طلبید (15) و چه در سخنرانیهایش، چه بیتالاحزانش، چه وصیتش و... اینها همه نمونههایی از همراهی فاطمه علیها السلام با امام زمانش میباشد.
برماست تا با سرمشق قرار دادن مبارزات این سرباز حقیقی امام علی علیه السلام به دفاع از فرزندش که امام عصر ماست بپردازیم و با شناخت موقعیتها و شیوههای مناسب از وجود مبارک یوسف فاطمه علیها السلام دفاع نماییم.
اکنون که دستمان از تنها امید کوتاه است و از هر سو گرفتار آمده ایم، به التماس می افتیم و درد دل بر زبان جاری می کنیم و به خود اجازه می دهیم که به او بگوییم: خیلی دوستت داریم اگر چه تو را نمی بینیم و در حضور تو نیستیم. اینگونه بودن بر ما مشکل است، اگرچه چاره ای از آن نیست.
عَزیزٌ عَلَیَّ أنْ أَرَی الْخَلْقَ وَ لاتُری... عَزیزٌ عَلَیَّ أَنْ أُجابَ دُونَکَ وَ أُناغی...
بر من سخت است که همه مردم را ببینم و تو دیده نشوی، و حتی کوچکترین نَفَسی و صدایی از تو نشنوم! بر من سخت است که بلایا بدون من تو را احاطه کند و ناله و شکایتی از من به تو نرسد! بر من سخت است که جز تو همه کس پاسخ مرا بلند یا آهسته بدهد! بر من سخت است که بر تو گریه کنم در حالی که مردم تو را خوار کنند! بر من سخت است که بر تو بگذرد آنچه بر مردم نمی گذرد...!
ـ همخوانی ـ سرود ـ گروه رسائل«جز در خانه تو در نزنم جای دگر نروم از سر کوی تو به ماوای دگر من که بیمار غم هجر توام می دانم جز وصال تو مرا نیست مداوای دگر»
فرمت: MP3
زمان: 4 دقیقه و 51 ثانیه
حجم: 1140 کیلوبایت
پی نوشت ها:
1. بحارالأنوار،ج51،ص122
2. سرخاب
3. استاد نقویان
4. چهل حدیث امام خمینی رضوان الله تعالی علیه،ص24.
5. بحارالانوار، ج37، ص67 ـ صحیح بخاری (کتب اهل سنت)، ج8، ص78.
6. تفسیر العیاشی، ج1، ص349؛ شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، حدیث کساء.
7. بحارالانوار، ج43، ص107.
8. بحارالانوار، ج43، ص65.
9. صدوق، معانی الاخبار، ص114.
10. الغیبه طوسی، ص268.
11. الکوثر، ج2، ص114.
12. دشتی، فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها السلام، به نقل از ریاحین الشیعه، ج1، ص93.
13. همان.
14. بحارالانوار، ج3، ص158و معانی الاخبار، ص354 و کشف الغمة، ج2، ص40.
15. اختصاص، ص178و بیت الاحزان، ص117.
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/17868
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی