از سرزنش ملامتگران می ترسی؟!
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : دوشنبه
سفره داران: سیّدَی شباب اهل الجنة؛ امام حسن و امام حسین سلام الله علیهما
* در محضر میزبان:
سیدالشهداء امام حسین سلام الله علیه:
از امام حسین سلام الله علیه پرسیدند: آیا حضرت مهدی سلام الله علیه به دنیا آمده است؟
فرمود:«نه، و اگر زمان او را درک کنم، در تمام عمرم به او خدمت خواهم کرد.»(1)
-- از سرزنش ملامتگران می ترسی؟! --
در قرآن این کتاب انسان ساز و حرکت آفرین در رابطه با یاران نمونه حضرت مهدی سلام الله علیه یک آیه است که بسیار امید بخش و سازنده است، این آیه در حقیقت بیانگر حقائق و واقعیتهائی است که اگر به طور جدّی و همه جانبه تعقیب گردد، موانعِ سر راه را بر می دارد و جهان را به استقبال مصلح جهانی حرکت می دهد.
در سوره مائده آیه 54 خداوند به طور مستقیم، مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و می فرماید:
«ای مؤمنان هرکس از شما مرتد شد و از اسلام بیرون رفت، خداوند در آینده جمعیتی را می آورد که دارای این پنج امتیاز هستند:
1 ـ هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند.
2 ـ در برابر مؤمنان خاضع و مهربانند.
3 ـ در برابر مشرکان و دشمنان، سرسخت و نیرومندند.
4 ـ به طور پی گیری(مستمر)، در راه خدا جهاد و تلاش می کنند.
5 ـ در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی هراسند.
این فضل خدا است که به هرکس بخواهد (وشایسته ببیند) می دهد، فضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است.»(2)
در روایات برای این آیه مصادیق مختلفی بیان شده از جمله اینکه: این آیه در مورد یاران حضرت مهدی (عج) است که با این ویژگیها با تمام قدرت، در مقابل مرتدّین و کارشکنان می ایستند، و برای برقراری حکومت عدل امام قائم (عج) و برقراری عدالت در کل جهان تلاش می کنند.(3)
و در عبارتی امام صادق (علیه السلام) فرمود:
«صاحب این امر (حضرت مهدی «عج») در پرتو این آیه (در حمایت چنین یاران آگاه و دلاور) محفوظ است.»(4)
ویژگی اوّل:
به عشق آن یاران به خدا اشاره می کند، آنها که جز به خدا نمی اندیشند، در حدّی که خداوند نیز آنها را دوست دارد. روشن است که چنین روحیه ای که در پرتو ایمان و توکّل بدست می آید، بزرگترین عامل خیزش و پرواز و اراده و تقوی است که نقش آن در حماسه آفرینی اعجازآمیز و شگفت انگیز می باشد.
ویژگی دوّم:
به پیوند اخلاقی و وحدت و یکپارچگی با مؤمنان اشاره می کند که نقش آن در پیشبرد کار بسیار مهم و چشمگیر است.
ویژگی سوّم:
حاکی از سازش ناپذیری مؤمنان در برابر کافران، و نه شرقی بودن و نه غربی بودن آنها است، که در پرتو آن هرگونه تلاش و شگرد دشمن خنثی می گردد....
ویژگی چهارم:
جهاد و مبارزه پی گیر با کفّار و دشمنان اسلام است.
بالاخره ویژگی پنجم:
که بسیار مهمّ است، قاطعیت و پایمردی مؤمنان را بیان می کند که روح محافظه کاری و مجامله در آنها نیست، از عوامزدگی و محیط زدگی و غوغای اکثریت منحرف و استهزاء آنها نمی هراسند، و با گامهای استوار در صراط مستقیم حرکت می کنند و یاوه های چپ و راست در حرکت آنها اثر ندارد.
و باید به آغاز آیه نیز توجّه داشت که ارتداد و بیعت شکنی عدّه ای وجیه الملّه، آنها را سست و نگران نمی کند، آنها شرایط سخت حاضر را معیار قرار نمی دهند امید به آینده دارند، چرا که خود آینده سازند و کمبودها آنها را سست و لرزان نمی کند.
در میان این ویژگیها هر چند همه در جای خود از اهمیّت بسیار برخوردارند ولی این ویژگی پنجم از همه مهمتر به نظر می رسد ابوذر غفاری، آن مرد نستوه و قاطع را در تاریخ با این لقب:
لایَخافُ فِی اللّهِ لَوْمَةَ لائِم
می خوانند، و خود می گوید: پیامبر (صلی الله علیه وآله) به من سفارش کرد که در راه خدا از یاوه سرائی یاوه سرایان و سرزنش کنندگان نهراسم.(5)
وقتی که حِجْر بن عدی آن بزرگ مرد خدا با یارانش به فرمان معاویه به شهادت رسیدند، امام حسین سلام الله علیه بزرگترین چهره انقلابی تاریخ به عنوان اعتراض به معاویه نوشت و در آن نامه بخصوص این ویژگی حجر و یارانش را تذکر داد و نوشت:
«تو کسانی را کشته ای که امر به معروف و نهی از منکر می کردند، گناه را بزرگ می شمردند
وَلایَخافُونَ فِی اللّهِ لَوْمَةَ لائِم؛
و در راه خدا از ملامت، ملامت کنندگان نمی هراسیدند»(6)
بسیاری هستند از یاوه سرائی های رسانه های همگانی شرق و غرب تحت تأثیر قرار می گیرند و خود را می بازند، ولی اگر دارای این ویژگی بودند، هیچگونه تحت تأثیر قرار نمی گرفتند بلکه بیشتر به راه خود ادامه می دادند.
حاج اسماعیل دولابی: «ما مثل بچه ای هستیم که پدرش دست او را گرفته است تا به جایی ببرد و در طول مسیر از بازاری عبور می کنند. بچه جلب ویترین مغازه ها می شود و دست پدر را رها می کند و در بازار گم می شود و وقتی متوجه می شود که دیگر پدر را نمی بیند، گمان می کند پدرش گم شده است در حالی که در واقع خودش گم شده است.
انبیاء و اولیاء پدران خلقند و دست خلایق را می گیرند تا آنها را به سلامت از بازار دنیا عبور دهند.
غالب خلایق جلب متاع های دنیا شده اند و دست پدر را رها کرده و در بازار دنیا گم شده اند.
امام زمان سلام الله علیه گم و غایب نشده است، ما گم و محجوب گشته ایم.»
«ماءمَعینْ» یعنی آب ظاهر جاری بر روی زمین، و از القاب مهدی موعود سلام الله علیه است.
امام باقر علیه السّلام در تفسیر آیه شریفه:
«قُلْ أرَأیتُمْ إنْ أصْبَحَ مآؤکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأتیکُمْ بِماءٍ مَعین (7)
: بگو به من خبر دهید که اگر آب های سرزمین شما در زمین فرو رود، پس چه کسی می تواند برای شما آب روان بیاورد.»
فرمود: «این آیه درباره مهدی سلام الله علیه نازل شده است. خداوند می فرماید: اگر امامتان از شما غائب شد، که نمی دانید او در کجاست، پس کیست که برای شما امام ظاهری بیاورد که برای شما اخبار آسمان و زمین و حلال و حرام خداوند عزّ و جل را بیان کند.»
آنگاه فرمود: «تأویل این آیه نیامده است، و به ناچار خواهد آمد» (8)
اگر چه در سخنِ محبت و ارادت، نام دنیا زیبا نیست، ولی...!
ای امامی که به برکت و میمنتِ وجود تو خدا روزی را بین بندگانش قسمت میکند، و ای صاحب شب قدر که مقدرات خلق به امضای تو میرسد، خود میدانی که روزی حلال و خلاصی از دیون مردم و رهایی از فقر، جسم و روح ما را آمادگی بیشتر برای ارتباط با تو میبخشد. پس اجازه بده در این باره هم از تو بخواهیم:
اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَرْزاقَنا بِهِ مَبْسُوطَةً...
خدایا روزی های ما را بخاطر حضرت مهدی علیه السلام وسیع و گسترده بفرما. خدایا بخاطر او خانواده ما را غنی فرما و قرض های ما را ادا کن و فقر ما را جبران فرما و خلل امور ما را به تعادل برسان و سختی های ما را آسان فرما و دیون ما را کفایت کن.
- همخوانی بسیار زیبا «فضای این دل دیوانه گرفته بوی گل نرگس...دلم نشسته چو پروانه در آرزوی گل نرگس»
فرمت: MP3
زمان: 6 دقیقه و 28 ثانیه
حجم: 692 کیلوبایت
پی نوشت ها:
1. عقدالدرر،ص160
2. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم»
3. تفسیر برهان،ج1،ص497 ــ مجمع البیان،ج3،ص208.
4. تفسیر برهان،ج1،ص497
5. تفسیر نورالثقلین،ج1،ص642
6. همان.
7. سوره مبارکه ملک/آیه30.
8. «نجم الثّاقب»، باب دوّم، ص 108
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/16068
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی