منظور از «نعمت»؛ آب خنک است !!!
* در محضر میزبان امروز:
امام حسن مجتبی، کریم اهل بیت سلام الله علیه :
«طوبی لمن ادرک ایامه و سمع کلامه».
«خوشا به سعادت کسی که روزگار او [امام زمان علیه السلام] را درک کند و اوامر او را گوش فرا دهد».(1)
* آفتاب در نگاه خورشید
--- منظور از نعمت، آب خنک است!!! ---
امام هشتم علیه السلام در نوشته ای خطاب به مأمون درباره شرایع دین فرمودند:
«مَنْ ماتَ و لَمْ یَعْرِفْ أَئِمَّتَهُ ماتَ مِیتَةً جاهِلِیَّةً».(2)
هرکس بی شناخت امامان خویش بمیرد، به مرگ جاهلیّت مرده است.
راستی چرا عدم شناخت ائمه علیهم السلام همپای شرک و جاهلیّت، و تکذیب ایشان، همردیف کفر و بی ایمانی شمرده شده است؟! آیا غیر از این است که جز با شناخت امام علیه السلام، راه هدایت را نمیتوان شناخت - و جز با معرفت او، به معرفت دینی صحیح نمیتوان دست یافت؟
به یقین، شناخت امام عصر علیه السلام - که کلید همه معارف وحی است - تنها با یادگیری نامها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت آن حضرت حاصل نمیشود.
باید جایگاه امامت را شناخت.
باید در حکمت نامها و نشانه های او اندیشید.
باید در شگفتیهای ولادت و حیات او تأمّل کرد.
باید غیبت پر رمز و راز او را به بررسی نشست و عوامل و لوازم آن را با نگاهی مسؤولانه جستوجو کرد.
باید در کلمات و فرموده های حضرتش دقت نمود.(3)
باید آنچه را که سبب خوشنودی و ناخشنودی اوست باز شناخت.
و بالاخره... اهداف و آرمانهای او را باید فهمید.
این اندیشه و تأمّل و بررسی و دقت و تدبّر و فهم و شناخت، مقدم های تعهدآفرین برای اطاعتی تعبّدآمیز از امام زمان علیه السلام است و چنین اطاعتی، عین اطاعت از خدا و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است که غایت ایمان و اسلام به شمار می آید ؛ به طوری که اصلاً دین در معرفت آن حضرت خلاصه میشود. اصل اعتقاد به امام زمان علیه السلام و رجوع به ایشان و تسلیم در برابر آن بزرگوار، بالاترین راه بندگی خدا و روح همه اعمال عبادی در دین به حساب می آید. به همین دلیل است که در یکی از زیارات امام عصر اروحنا فداه میخوانیم :
«السّلامُ عَلَی الدِّینِ المَأْثُور».(4)
سلام بر دین (به ما) رسیده.
وجود مقدّس ولی عصر علیه السلام و معرفت به ایشان همان دینی است که خدای متعال از بندگان خواسته و بر پیامبرش نازل فرموده است و در قیامت در مورد آن سؤال خواهد فرمود.
ابراهیم بن عبّاس صولی گوید : در محضر امام علیّ بن موسی الرضا علیه السلام بودم. جمعی از دانشمندان سُنّی نیز حضور داشتند درباره این آیه سؤال شد :
« ثُمَّ لَتُسْألُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ »(5) این نعمتی که خداوند در قیامت از آن سؤال میکند چیست؟
یکی از آنها جواب داد : این نعمت آب خنک است!
امام رضا علیه السلام با صدای بلند فرمود : شما اینگونه قرآن را تفسیر می کنید!
یکی میگوید : منظور از نعیم، در این آیه، «آب خنک» است؛
دیگری میگوید : منظور «غذای لذیذ» است و آن یک میگوید: منظور «خواب راحت و آسوده» است؛
ولی پدرم از پدرش امام صادق علیه السلام نقل فرمود که همین سخنان در مورد تفسیر «نعیم» در محضرش مطرح شد. آن حضرت خشمگین گردید و فرمود:
همانا خداوند، بندگانش را در مورد آنچه به آنها تفضّل و مرحمت فرموده، بازخواست نمی کند و به خاطر آن بر آنها منّت نمی گذارد. منّت نهادن بر انسانها در مورد نعمتهای مادی پسندیده نیست. پس چگونه رواست که چنین کاری ناپسند، به خداوند نسبت داده شود؟! منظور از نعیم، دوستی و ولایت ما خاندان رسالت است. خداوند در این باره، پس از مرحله توحید و نبوّت، بندگانش را مورد سؤال قرار می دهد»(6)
برکات پذیرفتن این ولایت تا بدانجاست که امام هشتم علیه السلام میفرماید :
«حَقٌّ علی اللَّهِ أنْ یَجْعَلَ ولیّنا رفیقاً للنَبیّین والصّدّیقینَ والشّهداء والصّالحین و حَسُنَ أولئکَ رَفیقا».(7)
بر خداوند است که دوستان ما را، که بحق به مقام ولایت و معرفت ما پیشوایان نایل شده اند، همدم و رفیق پیامبران، راستگویان، شهیدان و شایستگان قرار دهد و آنان نیکو رفقایی هستند.
* یاران شتاب کنید!
یاران! شتاب کنید! قافله ای در راه است؛ قافله عشق در سفر تاریخ! ... اینک هنگام آن است که در صف اصحاب
عاشورایی امام عشق درآیی... و از اختیار خویش بگذری تا جز به فرمان او هیچ اراده ای نکنی! (8)
* سبک زندگی مهدوی
1. آداب پیش از خواب:
در «ثواب الاعمال» است که حضرت صادق (علیهالسلام) فرمودند:
هر که در وقت خوابیدن تمام «مُسَبّحات» قرآن را بخواند، نمی میرد تا آنکه حضرت قائم (عجل الله فرجه) را درک کند و اگر بمیرد در جوار پیغمبر (صلی الله علیه و آله) خواهد بود.
واضح است که ولایت کسی که مفترض الطاعة است در این ایام غیبت کبری امام عصر تو است (ارواحنا فداه) باید آن حضرت را قصد نمائی ظاهرا و باطنا که خوابیدن تو هم به اذن و امضاء و رضای آن حضرت بوده باشد.
و نیز بگوید آنچه را که در «فلاح السائل» ابن طاوس (قدس سره) از حضرت ابی عبدالله (علیه الصلوة و السلام) روایت کرده که آن حضرت فرمودند:
چون در فراش خود رفتی برای خوابیدن، بگو:
اللهم انی اشهدک انک افترضت علی طاعة علی بن ابیطالب و الائمة من ولده و یسمیهم واحدا بعد واحد حتی ینتهی الی الامام الذی فی عصره، ثم مات فی تلک اللیلة دخل الجنة.
واضح است در این عصر و زمان که امام تو (عجل الله فرجه) امام دوازدهم است و از انظار غایب شده، باید بشماری همه ائمه را تا منتهی شود به امام عصر صاحب العصر و الزمان (صلی الله علیه و علی آبائه الطاهرین) و متذکر شوی که به طاعت ائمه خود احیاء و امواتا به خواب میروی و کانه خدا را به شهادت می طلبی که من در وقت خواب خود به طاعت مولا و آقای خود حضرت حجت (عجل الله فرجه) به خواب میروم که عین طاعت تست. اگر روح مرا قبض نمودی یا ارسال فرمودی، به طاعت تو و ولایت اوست (صلوات الله علیه و علی آبائه المعصومین).
* کلام آخر
در پناه خدا از شر حسودانت...
این بار دشمنان کینه توز او را در نظر می آوریم و از خدا می خواهیم او را از شر یکایک دشمنانش حفظ فرماید.
گویی دل با این دعا بیشتر آرام می گیرد که بگوید:
اللَّهُمَّ اکْفِهِ بَغْیَ الحاسِدینَ وَ أَعِذْهُ شَرَّ الْکائِدینَ...
خدایا او را از ظلم حسودان کفایت کن و از شر مکاران پناه ده، و سوء قصد ظالمین را از او منصرف نما و او را از
دست جبّاران خلاص کن.
خدایا او را از شر هر متجاوز و طاغی پناه ده.
خدایا او را در پرده ای محکم پنهان کن و برای او پناهگاهی محفوظ قرار ده.
خدایا او را از حمله های متجاوزین در حصن خود حفظ فرما.
* هدیه
- همخوانی بسیار زیبا «یبن الزهرا العجل ... یوسف زهرا العجل»
فرمت: MP3
زمان: 4 دقیقه و 15 ثانیه
حجم: 2002 کیلوبایت
پی نوشت ها:
* تهیه شده در گروه فرهنگی مهدین
1. یوم الخلاص،ص374
2. بحارالانوار،ج23،ص84.
3. کلمة الامام المهدی.
4. مفاتیح الجنان، زیارت سرداب مطهر
5. تکاثر/8: سپس بی تردید در همان روز از نعمت پرسیده خواهد شد.
6. وسائل الشیعه،ج16،ص464.
7. بحارالانوار،ج23،ص307،ح4.
8. شهید سیدمرتضی آوینی.
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/15066
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی