سُبُل هدایت

و کسانى که از خشنودى او پیروى کنند، به (راه‏ هاى سلامت)، هدایت مى‏ شوند...

سُبُل هدایت

و کسانى که از خشنودى او پیروى کنند، به (راه‏ هاى سلامت)، هدایت مى‏ شوند...

بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان علیه السلام
سُبُل هدایت

قَدْ جَاءَکُم مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتَابٌ مُّبِینٌ * یَهْدِى بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَمِ وَ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ یَهْدِیهِمْ إِلىَ‏ صِرِاطٍ مُّسْتَقِیمٍ (سوره مبارکه مائده آیات 15 و 16)
از طرف خدا، نور و کتاب آشکارى به سوى شما آمد. (15) خداوند به برکت آن، کسانى را که از خشنودى او پیروى کنند، به راه‏هاى سلامت، هدایت مى‏ کند و به فرمان خود، از تاریکیها به سوى روشنایى مى‏ برد و آنها را به سوى راه راست، رهبرى مى‏ نماید. (16)

احادیث تصویری

1
2
3

پرونده های ویژه

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۵۶ ق.ظ

۰

محو هفتادهزار پرده

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۵۶ ق.ظ
(1)

منهاج,روشنا,راهنما

-- محو هفتادهزار پرده --

از مهمترین امور در زندگی محبّان و منتظران قائم (عج) رعایت حقوق برادران و مسلمانان است.
در این باره بهتر است پای سخن پرمغز و دلنشین حضرت امام صادق (علیه السلام) و امام باقر (علیه السلام) بنشینیم.

امام باقر علیه السلام به جابر جعفی رحمة الله علیه فرمود:
«ای جابر آیا کسی که ادعای تشیّع می کند، برای او این قول که دوست اهلبیت علیهم السلام هستم کافی است؟
سوگند به خدا شیعه ما نیست مگر کسی که پرهیزکار بوده و اطاعت از خداوند کند، شیعیان ما را به این صفات بشناسید:

تواضع، خشوع، امانت داری، بسیار در یاد خدا بودن، اهل نماز و روزه بودن، احترام به پدر و مادر کردن، مهربانی کردن به همسایگان مستمند و بدهکار و یتیمان، راستگو بودن، آنها تلاوت قرآن می کنند، و زبانشان را کنترل می نمایند، و برای خودشان در همه چیز امین هستند...»

ای جابر!
«ما تَنالُ وَ لایَتَنا اِلاّ بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ؛
به ولایت و دوستی ما جز از راه عمل و پرهیزکاری نمی توانی برسی.»(اصول کافی،ج2،ص74)

امام صادق سلام الله علیه در ضمن گفتار می فرماید:
«بدانید که یاران من کسانی هستند که در پاکی و پرهیزکاری محکم باشند، و کارهایشان را برای خدا انجام دهند و امید به پاداش خدا داشته باشند، اینها اصحاب و یاران من هستند.»(همان،ج2،ص77)

در مورد حقوق برادران دینی به حدیث جالب و جامع ذیل که امام صادق سلام الله علیه برای یکی از یارانش (معلّی بن خُنَیس) در موارد هفتگانه زیر شرح داده اند توجه کنید:

معلی بن خنیس می گوید: به امام صادق سلام الله علیه عرض کردم حق مسلمان بر مسلمان چیست؟ فرمود:

«هفت حق واجب است که اگر یکی از آنها را تباه کند از ولایت و اطاعت خداوند خارج شده و خداوند از او بهره (طاعت و بندگی) ندارد.
عرض کردم آنها چیست؟
فرمود: من بر تو نگرانم، می ترسم آنها را تباه سازی و بدانی و عمل نکنی.
عرض کردم:
«لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ»
(نیرویی جز از خدا نیست) فرمود: آسانترین آنها این است که:

1 ـ آنچه را برای برادر مسلمانت دوست بداری که برای خود دوست می داری، و نپسندی برای او آنچه را که برای خود نمی پسندی.

2 ـ از خشمگین کردن برادر مسلمانت (یا از خشم) دوری کنی، و آنچه را که مورد رضایتش است انجام دهی و اوامرش را اطاعت کنی.

3 ـ با جان و مال و زبان و دست و پای خود او را یاری کنی.

4 ـ چشم و راهنما و آئینه او باشی.

5 ـ تو سیر نباشی و او گرسنه، تو سیراب نباشی و او تشنه و تو پوشیده نباشی و او برهنه.

6 ـ اگر دارای خدمتکار باشی و برادر مسلمانت خدمتکار نداشته باشد، بر تو واحب است که خدمتکارت را بفرستی تا لباسهای او را بشوید و غذایش را آماده کند و فرشش را بگستراند.

7 ـ او را از مسئولیتهای سوگندهایش رها سازی، دعوتش را اجابت کنی، در بیماری او را عیادت نمائی، بر جنازه اش حاضر شوی، اگر دانستی که او حاجتی دارد در ادای حاجت او شتاب کنی، تأخیر در روای حاجت او نکنی که او اظهار آن کند، بلکه زودتر به رفع نیازش بپردازی، سپس امام صادق سلام الله علیه گفتارشان را با این جملات پایان دادند:

فَاِذا فَعَلْتَ ذلِکَ وَصَلْتَ وَلایَتَکَ بِوَلایَتِهِ وَ وَلایَتِهِ بِوِلایَتِکَ؛
وقتی که چنین کردی دوستی خود را به دوستی او و دوستی او را به دوستی خود پیوند داده ای.»(اصول کافی،ج2،ص169)

حضرت موسی بن عمران (علیه السلام) به خدا عرض کرد:
«پروردگارا آیا کسی را مثل من گرامی داشته ای آنجا که سخن خود را به من شنوانده ای؟

خداوند فرمود: «بدانکه برای من بندگانی هست که در آخرالزّمان می آیند، آنها به من، نسبت به تو نزدیکترند، زیرا من با تو با واسطه بودن هفتاد هزار پرده حجاب سخن می گویم ولی هرگاه (بنده من در آخرالزّمان) روزه بگیرد، و بر اثر روزه لبهایش سفید و رنگش زرد گردد این هفتاد هزار پرده را هنگام افطار آنها برمی دارم.» (و این چنین به آنها نزدیک می شوم).»(تفسیر روح البیان،ذیل آیه 3 سوره مؤمن)

روزی که سر از پرده برون خواهی کرد
دانم که زمانه را زبون خواهی کرد

گر زیب و جمال از این فزون خواهی کرد
یا رب چه جگرها است که خون خواهی کرد

نتیجه اینکه علاقمندان و یاران امام مهدی سلام الله علیه باید کاملاً خود را وظیفه شناس و پایبند به اسلام و متعهّد و مسؤول بدانند، و همواره مراقب احوال و کارهای خود باشند، و از انحرافات دوری جسته و پناه به خداوند ببرند و مو به مو احکام اسلام را عمل نمایند، تا شایستگی سربازی آن حضرت را پیدا کنند.

قطره,چکیده,نمی از دریا

این ننگ و عار براى عاشق نیست که از معشوق بشنود که ما تو را از یاد نمى ‏بریم و مراعات تو را فرو نمى‏ گذاریم و او... و او بى ‏اشتیاق زیارت معشوق سر کند و یاد او را فروبگذارد؟
این اوج بى‏ معرفتى محب نیست که بداند و بشنود که محبوب به شادمانى او شاد مى‏ شود، با اندوه او غمگین مى ‏گردد، مریضى ‏اش محبوب را بیمار مى‏ کند، هرگاه دست ‏به دعا بردارد، محبوب آمین مى ‏گوید و آن زمان که سکوت کند، محبوب، برایش و به جایش دعا مى ‏کند و او سر از پاى نشناسد و قالب ‏تهى نکند؟

آرى بلاى جانسوز عصر ما غفلت است، غیبت نیست.
و غیبته منا.
او غایب نیست، پرده بر چشمهاى ماست.
چه کس صادقانه دست ‏به دعا برآورده است، مخلصانه امام خویش را طلب کرده است، و پاسخ نگرفته است؟

طوبی,درخت محبت,ولایت,ائمه معصومین,شیعیان,محبین

در عبارت «السلام علی ربیع الانام‏» که از زیارت نامه آن حضرت نقل شده، به امام زمان سلام الله علیه، ربیع الأنام اطلاق گردیده است.
یکی از معانی ربیع، بهار است اما، معنای دیگر آن، باران بهاریست، که زمین را سرشار از نعمت و طراوت می‏ سازد و گلها و گیاهان را زندگی نوین می ‏دهد.

«طریحی‏» در مجمع البحرین می‏نویسد: «الربیع: المطر فی الربیع، سمی ربیعا لان اول‏المطر یکون فیه و به ینبت الربیع. »
یعنی ربیع، بارانی است که در بهار می‏ بارد، این باران را ربیع گفته ‏اند. زیرا آغاز باران ، در فصل بهار می ‏باشد و به سبب آن ، نباتات در این فصل می ‏رویند و سرسبز و خرم می ‏گردند.

در المنجد آمده است: « الحظ من الماء للارض . الربیع: مطرالربیع.» در بهاران، زمین از باران بهره‏ مند و پر نصیب می‏گردد. باران بهاری و این حظ و بهره زمین از باران را ربیع گویند.

کلمه انام فقط شامل مردم و انسانها نمی‏ شود، بلکه معنای عام و گسترده ‏ای دارد که جن و انس را در بر می‏ گیرد و بالاتر از آن، به تمام موجودات زمین اطلاق می‏شود و حتی فراتر از آن، همه هستی را در عالم امکان و هر پدیده‏ ای را در نظام آفرینش، شامل می‏ گردد.

مجمع البحرین در مفهوم این واژه چنین گفته است: «الانام بفتح الفاء: الجن و الانس و قیل: الانام ماعلی وجه‏الارض من جمیع الخلق‏» و در المنجد گوید: «انم: الانام و الآنام: الخلق .»

در عبارتی که از زیارت امام عصر ارواحنافداه نقل شد، حضرت بقیة‏الله عجل الله فرجه «ربیع انام‏» خوانده شده و وجود گرانقدرش تشبیه گردیده به فصل حیات آفرین بهار و باران ثمربخش بهاری.

آری، این نور ملکوتی و جلوه ایزدی، همچون بهار، زندگی و نشاط می‏ آفریند و دلهای مرده و قلبهای پژمرده را روح و صفا می‏ بخشد، آنهم نه تنها برای آدمیان و نه فقط در محدوده جن و انس، بلکه در تمام جهان آفرینش.

هر پدیده‏ ای بخواهد زنده شود و شادابی و طراوات معنوی به دست آورد و بصیرت و کمال حقیقی کسب کند و از نور معرفت و عرفان واقعی بهره‏ مند شود، باید به آستان آن بزرگوار رو آورد ، از چشمه زلال ولایتش سیراب گردد، به درگاه وی توسل جوید و از آن رحمت واسعه الهی، استمداد نماید و فیض گیرد.

کلام آخر,چله نشین آفتاب

ای امام زمان، دوستان تو خوشی‏ ها را برای روز تو نگه داشته ‏اند. تا تو نیایی و تو نباشی شادی و آرامشی نخواهد بود. ما چشم به آن روز دوخته‏ایم و می‏ گوییم:

اللَّهُمَّ أَرِنی فی آلِ مُحَمَّدٍ ما یَأْمَلُونَ...

خدایا درباره آل محمد علیهم ‏السلام آنچه آرزو دارند به من نشان ده. خدایا در آرزوی دولت کریمه او هستیم که اسلام و اهل اسلام بدان عزت یابند.
خدایا بندگانت را با او حیات حقیقی عنایت کن و شهرها را آباد فرما. کمیِ افراد ما را بوسیله او زیاد کن، و ذلت ما را بوسیله او به عزت تبدیل کن. خدایا ما را به دست او رو سفید کن و بند اسارت را از ما باز کن و در آنچه از حق اختلاف است ما را به درست آن هدایت کن.

هدیه,چله نشین آفتاب

- مولودی همخوانی «از زمین و زمان به گوش جان می رسد اباصالح مدد یا اباصالح مدد بر دل شب زده ام نور رخ ماه آمد ای گدایان همه خیزید شهنشاه آمد»
فرمت: MP3
زمان: 4 دقیقه و 1 ثانیه
حجم: 947 کیلوبایت

دانلود

امام زمان,قرآن کریم,غیبت,یوسف زهرا,چله نشین آفتاب

پی نوشت ها:
1. کمال الدین،ص474،باب26،ح1.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی